European Journal of Pragmatism and American Philosophy
XIV.2, 2022 (avec M. Bella)
mercredi 7 décembre 2022,
Introduction et co-direction du symposium consacré au livre de Mathias Girel, L’esprit en acte. Psychologie, mythologies et pratique chez les pragmatistes (Paris, Vrin, 2021). Avec des contributions de Claudia Cristalli, Olivier Tinland, Louis Quéré et Mathias Girel.
Maà®tresse de conférences
Philosophie britannique moderne, philosophie analytique de la connaissance
Courrier électronique : angelique.thebert@univ-nantes.fr
Locke Studies
vol. 22, 2022
Résumé : Locke is generally taken as promoting an ethics of belief. For him, we must apply a doxastic norm so that we properly conduct our understanding. Thus, he forcefully highlights one key epistemic norm, the norm of evidence, that prescribes that we adjust the strength of our assent to the available evidence. I shall argue that Of the Conduct of the Understanding constitutes the framework within which Locke’s remarks in the Essay must be inserted. Far from promoting a mere ethics of (...)
Angélique Thébert
dans « Igitur », vol. 13, n° 1, 2022.
Le dossier Les disputes de la raison est un symposium autour du livre de Pascal Engel, Manuel rationaliste de survie (Marseille, Agone, 2020). Angélique Thébert, Marion Vorms et Michel Le Du ont chacun soumis leur lecture critique à l’auteur. Les textes de ces trois interventions forment les trois premiers articles de ce dossier. Le quatrième et dernier article de ce dossier – « Raison, rationalité et relativisme  » – est la réponse longue proposée en retour par Pascal Engel. (...)
Angélique Thébert
Dans « Extending Hinge Epistemology » (Anthem Studies in Wittgenstein, 2022, edited by C. Sandis & D. Moyal-Sharrock)
Abstract of the paper : What is the epistemic status of our hinge commitments ? Within the Hinge Epistemology field, different views try to account for the specific status for our hinges - that is, of these general and implicit commitments, such as « there is an external world » or « my cognitive situation is unproblematic ». Their challenge is to account for a seeming paradox : while these hinge commitments are not taken for granted for any specific reasons, it seems that it is plainly (...)
Revue philosophique de la France et de l’étranger
2021/1 (tome 146)
Numéro coordonné par Angélique Thébert. Sommaire : « La normativité du sens commun », Angélique Thébert (p. 3-12). Présentation du thème et des articles du numéro : invoquer le sens commun, ce n’est pas supposer un abandon de la philosophie et de la raison, mais c’est faire droit à une conception ajustée de la rationalité humaine. Les articles ici réunis s’inscrivent dans l’approche du sens commun comme instance régulatrice. « Sens commun et métaphysique selon Claude Buffier », Jean-Christophe Bardout (p. (...)
European Journal of Pragmatism and American Philosophy
XII-1, 2020 (avec M. Bella)
Introduction et co-direction du symposium sur le livre de Pierre Steiner, Désaturer l’esprit. Usages du pragmatisme, 2019, Paris, Questions Théoriques. Avec des contributions de Marta Carava, Jean-Marie Chevalier, Roberta Dreon et Pierre Steiner.
Ce premier symposium en langue franà§aise inaugure une nouvelle série de symposiums qui viendront enrichir la section multilingue de l’European Journal of Pragmatism and American Philosophy. Cette série vise à contribuer à la discussion des publications (...)
International Journal for the Study of Skepticism
vol. 10 (2), p. 129-155
Considering the persisting disagreement between the common sense philosophers and the sceptics, it seems that they are faced with a deep epistemic disagreement. Taking stock from Wittgenstein’s On Certainty, one generally thinks that deep epistemic disagreements cannot be rationally resolved. Hinge epistemology, inherited from Wittgenstein, is also considered as an illuminating detour to understand common sense epistemology. But is there really a deep epistemic disagreement between the (...)
dans « Les formes historiques du Cogito » (dir. K. S. Ong-van-Cung)
L’héritage cartésien de Locke et Reid sur l’identité personnelle
Cherchant à préciser ce qui assure la continuité du Moi, l’approche cartésienne la fait résider dans une substance pensante. En reformulant la question sous l’angle de l’identification de soi par soi, Locke fait reposer l’identité de la personne sur la seule conscience. Mais à partir de l’examen critique d’objections de Reid, nous montrons que Locke n’évince pas totalement la substance de la personne et nous précisons le rà´le qu’il attribue à la « màªme conscience  » dans la constitution de soi (...)
European Journal of Pragmatism and European Philosophy
What Pragmatism May Learn from Common Sense
http://journals.openedition.org/ejp...
We generally consider that we should not believe on the basis of insufficient evidence. Yet there are many beliefs which are deprived of adequate epistemic evidence. In such cases, James recommends the “subjective method†which allows us to hold beliefs for practical reasons. This pragmatist move is rejected by evidentialists who think that beliefs must be grounded on adequate epistemic evidence. My contention is that Reid’s approach to irresistible (...)
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