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Philosophical Enquiries, numéro 1, juin 2013

Connaissance de base et Principes du sens commun

Une solution reidienne au problème du critère

jeudi 22 août 2013, Angélique Thébert


Starting from the consideration of the “principle of the criterion”, according to which “knowledge of the reliability of our intellectual faculties is required to have any knowledge”, the paper shows how the Scottish philosopher Thomas Reid helps us to escape the dead-end into which we are classically supposed to fall if we stick to this principle. Briefly, either we endorse a strict interpretation of this principle, but then we must admit that it is impossible to know anything, or we take on a loose interpretation of the principle, but we face the accusation of allowing an explosion of non-valuable knowledge. The paper argues that Reid’s remarks about the first principles of common sense invite us to formulate an adjusted version of the principle of the criterion, and as a consequence are the appropriate place for a renewed discussion about skepticism and externalism.

http://www.philosophicalenquiries.c...




À propos de l'auteur :

Maîtresse de conférences
Philosophie britannique moderne, philosophie analytique de la connaissance


Courrier électronique : Angélique Thébert


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  • Angélique Thébert

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  • Revue philosophique de la France et de l’étranger

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  • European Journal of Pragmatism and American Philosophy

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  • International Journal for the Study of Skepticism

    Common Sense, Scepticism and Deep Epistemic Disagreements

    vol. 10 (2), p. 129-155

    Angélique Thébert
    Considering the persisting disagreement between the common sense philosophers and the sceptics, it seems that they are faced with a deep epistemic disagreement. Taking stock from Wittgenstein’s On Certainty, one generally thinks that deep epistemic disagreements cannot be rationally resolved. Hinge epistemology, inherited from Wittgenstein, is also considered as an illuminating detour to understand common sense epistemology. But is there really a deep epistemic disagreement between the (...)

  • dans « Les formes historiques du Cogito » (dir. K. S. Ong-van-Cung)

    Le moi ne tient-il qu’au fil de la conscience ?

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    Angélique Thébert
    Cherchant à préciser ce qui assure la continuité du Moi, l’approche cartésienne la fait résider dans une substance pensante. En reformulant la question sous l’angle de l’identification de soi par soi, Locke fait reposer l’identité de la personne sur la seule conscience. Mais à partir de l’examen critique d’objections de Reid, nous montrons que Locke n’évince pas totalement la substance de la personne et nous précisons le rôle qu’il attribue à la « même conscience » dans la constitution de soi (par (...)

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    A Permissivist Ethics of Belief

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    Angélique Thébert
    http://journals.openedition.org/ejp...
    We generally consider that we should not believe on the basis of insufficient evidence. Yet there are many beliefs which are deprived of adequate epistemic evidence. In such cases, James recommends the “subjective method” which allows us to hold beliefs for practical reasons. This pragmatist move is rejected by evidentialists who think that beliefs must be grounded on adequate epistemic evidence. My contention is that Reid’s approach to irresistible (...)

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